ساخت فرم جستجو در اکسس💥 فقط با ۳ خط کد خیلی ساده
سلام و درود به همراهان همیشگی سافت پلاس . باز هم اکسس و باز هم یک مطلب آموزشی دیگر در کار با این نرم افزار بی نظیر . امروز در ادامه مطالب مربوط به آموزش اکسس می خواهم یک تکنیک فوق العاده کاربردی را برایتان توضیح بدهم و آن تکنیک هم مربوط می شود به ساختن یک فرم جستجو در اکسس .
چیزی که خیلی راحت با استفاده از آن می توانید اطلاعات موجود در یک فرم را جستجو کرده و آن داده مورد نظر خودتان را از بین دها و صدها داده ای که در فرم وجود دارد را استخراج کنید .
نرم افزار اکسس دارای فرم های مختلفی هستند که هر کدامشان کاربردهای خاصی را دارند . اما از بین همه این انواع فرم ها امروز می خواهیم به سراغ فرم های نوع Data sheet برویم .
فرم های Data sheet شکل خاصی از فرم ها هستند که اطلاعات موجود در خود را به صورت یک صفحه گسترده به نمایش می گذارند .
یعنی چیزی مثل شیت های کاری در نرم افزار اکسل .
آموزشی که امروز می خواهیم به سراغش برویم مربوط به افزودن یک فیلد جستجو در این نوع از فرم و ساختن یک فرم جستجو به کمک آن است.
طوری که وقتی کاربر در این کادر یک آیتم را وارد می کند با زدن یک دکمه برنامه به جستجوی آیتم مورد نظر پرداخته و نتیجه نهایی را با توجه به در خواست کاربر نمایش می دهد.
البته برای جستجو کردن و نمایش اطلاعات در اکسس راهها و روش های مختلفی وجود دارند .
من در همین سایت هم به چند مورد از این روش ها پرداخته ام .
مثلا یک سری به لینک زیر بزنید .
در این مطلب من در مورد اینکه چه جوری می شود از یک تکس باکس استفاده کرد تا اطلاعات مورد نظر را جستجو کرده و انها را در فرم خود نمایش دهیم صحبت کرده ام .
یا در لینک زیر در مورد اینکه چه جوری می شود از یک کمبو باکس کمک گرفت تا اطلاعات مورد نظر خود را جستجو و پیدا کنیم صحبت کرده ام .
امروز هم یک روش جدید برای یافتن اطلاعات را می خواهیم با هم بررسی کنیم .
من علیرضا شهرآئینی هستم و از شما دعوت می کنم که تا انتهای این آموزش همراه من باشید .
فهرست محتوا
مراحل ساختن یک فرم جستجو در اکسس
ابتدا جدولی شامل اطلاعات زیر را در نظر بگیرید .
در گام نخست باید از این جدول خود یک فرم تهیه نماییم .
برای این کار کافی است از سربرگ Create بر روی more Form و زیر مجموعه Multiple Itemکلیک می کنیم .
بعد از انجام مراحل فوق فرم مربوطه ایجاد شده و برای شما به نمایش در می آید .
افزودن کادر جستجو به فرم
برای ایجاد یک فرم جستجو باید یکسری تغییرات را در فرم خود ایجاد و برخی از اشیایی را که به آنها نیاز داریم را به فرم خود اضافه کنیم .
برای انجام تنظیمات مورد نظر ابتدا فرم خود را در نمای design باز می کنیم .
در ادامه مراحل مختلف را با همدیگر دنبال می کنیم .
- ابتدا با جابجایی هایی که انجام می دهیم فضایی برای قرار دادن یک تکس باکس را در قسمت Form Header ایجاد می کنیم
- یک تکس باکس را در محل مناسب در بالای این فرم قرار می دهیم. نام این تکس باکس را بصورت txtsearch تعیین کنید .
- عنوان برچسب مربوط به این تکس باکس را به ” نام نویسنده را وارد کنید ” تغییر دهید .
- یک Command Button را نیز در محیط این فرم و درست در کنار تکس باکس مربوطه قرار دهید .
بعد از انجام ۴ مرحله فوق باید فرمی مشابه تصویر زیر داشته باشید .
یک پیشنهاد خواندنی دیگر : 5 گام ساده برای ایجاد یک جستجوی حرفه ای در اکسس
اکنون باید به سراغ اصل موضوع برویم .
کاری که می خواهیم انجام این است که کاربر نام یک نویسنده را در تکس باکس مورد نظر وارد کند .
سپس با زدن دکمه “پیدا کن ” نام نویسنده مورد نظر در بین اطلاعات موجود در فرم پیدا شده و فیلد مربوط به نام نویسنده را به همراه سایر آیتم ها نمایش می دهد.
اما این اطلاعات در کجا قرار دارند .
این اطلاعات در داخل همان جدولی ذخیره شده اند که فرم ما به آن متصل شده است .
یعنی ما می خواهیم کاری کنیم که فیلدهای موجود بر روی فرم ما اطلاعاتی را از جدول مربوطه استخراج کرده و نمایش دهند که این اطلاعات در ارتباط با عبارتی است که ما در تکس باکس مربوط به جستجوی خود وارد می کنیم.
برای این منظور باید برای دکمه ای که بر روی فرم قرار دادیم کد نویسی کنیم .
برای این کار همزمان که فرم ما در حالت طراحی قرار دارد دکمه مورد نظر را انتخاب می کنیم .
سپس از طریق کادر Property Sheet و از سربرگ Event رویداد On Click را انتخاب کنید .
استفاده از کدهای وی بی ای
اکنون در رویداد مربوط به این دکمه کدهای زیر را وارد کنید .
Private Sub Command28_Click()
Dim strsql As String
strsql = "SELECT * FROM tblbooks WHERE ((author Like ""*" & txtsearch & "*"") )"
Me.RecordSource = strsql
End Sub
بیایید با هم نگاهی به این کدها بیندازیم .
در خط اول از این کدها ما یک متغیر به نام strsql از نوع متنی تعریف کردیم .
در خط دوم متغیری که در خط قبل تعریف کردیم را برابر با یک عبارت SQL قرار دادیم .
اگر بخواهیم این خط از کد را که حاوی دستورات SQL است را به زبان محاوره دراوریم می توان اینطور گفت که :
” انتخاب کن تمامی آیتم های موجود در جدول tblbooks را اما بعد از کلمه کلیدی where این شرط را تعیین کردیم که فیلد مربوط به نویسنده این اطلاعات باید هم نام با اسمی باشد که من در تکس باکس موجود بر روی فرم خود وارد می کنم” .
در خط آخر از این کد هم که منبع فرم خود را اطلاعات استخراج شده از همین عبارت SQL خود قرار می دهیم.
اگر می خواهید اطلاعات بیشتری از کار با دستورات SQL پیدا کنید می توانید به این مطلب مراجعه کنید .
مطلب مرتبط : آشنایی با دستورات کاربردی SQL در اکسس
. بسیار خوب اگر تمامی مراحل را به درستی به اتمام رسانده باشید کافی است کار ساخت فرم جستجوی شما به اتمام رسیده است .
حالا کافی است که نام یک نویسنده را در کادر مربوطه وارد کنید .
بعد از کلیک بر روی دکمه “پیدا کن ” نتیجه کار را مشاهده خواهید کرد .
این هم از مراحل ساختن یک فرم جستجوی ساده اما کاربردی در اکسس .
امیدوارم که برایتان کاربردی و مفید بوده باشد . همینطور اگر دوست دارید که با روش های حرفه ای و پیشرفته جستجو در اکسس آشنا شوید به شما محصول “تکنیک های حرفه ای برای جستجو در اکسس ” را پیشنهاد می دهم .
در این محصول با همه روش های جستجو در اکسس از ساده ترین تا پیشرفته ترین آنها آشنا خواهید شد .
به نظرتان این اموزش چقدر برای شما کاربردی و مفید بود .
خوشحال می شوم که نظر خودتان را در قسمت دیدگاههای این مطلب داشته باشم تا از نظر شما هم برای تکمیل تر کردن این مطلب استفاده کنم .
امیدوارم که باز هم شما را در سافت پلاس ببینم .
نمونه فایل همین آموزش را هم می توانید از باکس دانلود زیر تهیه کنید .
برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!
وارد شویدپسورد فایل : گزارش خرابی لینک
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مفهوم join در SQL و دیتابیس اکسس +ویدئو
ساخت برچسب در اکسس💥چطور آنها را ایجاد و مدیریت کنیم ؟
ریبون ها در اکسس💥از مخفی کردن تا مدیریت کردن آنها
چطوری متن ها و تصاویر را بصورت متحرک در اکسس نمایش بدهیم ؟
فرمت دهی نوشته ها در اکسس | کاربرد + مثالها
۵ ویژگی در فرم های اکسس که کمتر از آنها خبر داشتید .
28 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنون از لطف شما
salam
سلام بیزحمت =اگر می خواهید فایل نمونه این آموزش را داشته باشید کافی است فرم زیر را پر نمایید بلافاصله لینک دانلود فایل نمونه به ایمیل شما ارسال خواهد شد .
سلام در اسرع وقت فایل نمونه اضافه خواهد شد .
مشکل نمونه فایل رفع شد می توانید دانلود کنید در صورت هر گونه سوال یا مشکل مطرح نمایید تا در اسرع وقت مرتفع شود
م
سلام. لطفا این فایل رو برام ایمیل می کنید
تشکر
سلام
عااااااااااااااااااااااااااالیییییییییییییییییییی
لینک دانلود
سلام نمونه فایل اضافه شد
سلام
درخواست نمونه برنامه ورود اطلاعات
سلام بزودی نمونه کار قرار داده خواهد شد
با سلام
حال اگر بخواهیم کلیدی در همین فرم بگذاریم که مقداری که در تکست باکس جهت جستجو نوشتم پاک شود و مقدار دیگری نوشته شود چه کدی باید وارد کنیم.
نیازی به گذاشتن دکمه جدید نیست در رویداد کلیک همین دکمه و در انتهای کدها این خط کد را وارد کنید
“”=me.txtsearch
لطفا فایل اصلی را برام بفرستید
سلام فایل اصلی رو می تونید با وارد کردن ادرس ایمیلتون توی کادر انتهای جدول دریافت کنید
سلام
میخوام یه txtbox بزارم و از طریق اون چند تا سرچ متفاوت انجام بدم.آیا میشه از طریق select case انجام بدم؟
اگر میشه راهنمایی بفرمائید.
سلام بله هر بار می تونید متناسب با نوع مورد جستجو سورس رو داخل بدهنه case ها تغییر بدید
سلام با تشکر از راهنمایی تان.
سوال داشتم
برنامه ای نوشتم که جدولی دارد به نام فردی و جداول نام و نام خانوادگی و نام پدر و شناسه ملی داره به عنوان بانک اطلاعاتی اصلی حالا جدول دیگری دارم به نام حکم فردی که از آن خروجی فرم گرفتم میخام با کلیک داخل کدملی پنجره ای (سابفرم جستجوبازبشه) که همان اطلاعات بالا را داشته باشته و باورود یک از اطلاعات نام .نام خانوادگی .کدملی اطلاعات فردمورد نظر در سطر زیرش نمایش داده بشه بعدش آن را انتخاب و درجدول اطلاعات فردی حکم قرار بگیره و ذخیره بشه وخروجی پرینت گرفته بشه
فایل نمونه
سلام
فایل اصلی
عالی
خوب بود
باسلام آیا تکس باکس سرچ هرچه اعم از نام نویسنده ویا نام کتاب وهرآنچه رشته است راجستجو میکند ویا فقط فیلد نام نویسنده
سلام در این مورد خاص فقط نام نویسنده جستجو می شود اما می شود کاری کرد که جستجو برای همه فیلدها باشد .
فایل نمونه
خوب بود